gamechange

Gamechangers

Hoe bestaat het toch dat er in tijden van crisis ondernemers of bedrijven zijn die tegen alle signalen in, toch heel goed blijven scoren, of soms zelfs juist beter zijn gaan scoren?

Ondanks alle negatieve berichtgevingen zijn er in bijna alle sectoren ondernemers die ook (of juist?) in deze tijden uitstekend scoren. Ik kom ze in de praktijk tegen: makelaars die een dik belegde boterham verdienen, garagebedrijven die de auto’s bijna niet kunnen aanslepen en daar ook nog goed mee verdienen, kinderopvangbedrijven die groeien, etc. Bijna niet te geloven toch? Hoe kan dat dan toch? Mijn conclusie is, dat er iets is dat deze ondernemers anders aanpakken dan het overgrote deel van hun branche. Laatst hoorde ik iemand deze groep “gamechangers” noemen. Vrij vertaald veranderden zij de regels van het spel en speelde de rest van de branche het spel nog volgens de oude regels.

Hoe wordt u ook een gamechanger en daardoor de ondernemer die het beter doet dan de branche? Het komt er op neer dat u onderscheidend moet zijn en “out of the box” moet durven denken en doen.

Het is niet zo moeilijk om onderscheidend te zijn. Een beetje gezond verstand gecombineerd met een beetje lef is al genoeg. Het begint met het benoemen van minstens vijf pijnpunten ten aanzien van uw business. Doe dit binnen 20 seconden. Ik heb dit laatst met een groep collega’s mogen doen in een training en het is verbazend hoe gemakkelijk dat gaat. Voor heel veel branches noem je probleemloos op waar de pijnpunten zitten. Zal ik het als voorbeeld eens doen voor mijn eigen beroepsgroep (accountants)?: duur, onduidelijke facturen, alleen historische informatie, altijd in gesprek, onduidelijk taalgebruik. U weet er vast nog meer.

De kunst is nu om van deze pijnpunten zoveel mogelijk, maar in ieder geval één, op te lossen. Dat is niet altijd even gemakkelijk, daarom heten het ook pijnpunten. Het vraagt van u dat u deze zaken onderkent en probeert op te lossen, in plaats van deze weg te moffelen in de hoop dat klanten er niet over beginnen. Op die onderdelen gaat u het nét even anders aanpakken dan uw concurrenten. Oftewel: u verandert de regels van het spel en wordt daarmee onderscheidend en dat is goed. U geeft daarmee potentiële klanten een reden om voor u te kiezen.

Enkele voorbeelden die ik me zou kunnen voorstellen:
Een tandarts die ’s avonds tot negen uur open is voor een controle (pijnpunt: de tandarts is alleen open als u aan het werk bent).
Een makelaar die adverteert met de huizen die hij juist wél heeft verkocht (pijnpunt: hoe weet ik dat deze makelaar mijn huis wél verkoopt).

Een aannemer die u vooraf een vaste prijs geeft voor het te bouwen huis en u garandeert dat alles er in zit (pijnpunt: meerwerk loopt altijd uit de hand, onduidelijkheid over stelposten).

Het zijn zo maar een paar voorbeelden die mij te binnen schieten, maar u weet er zelf vast meer of betere.

Nadat u deze pijnpunten heeft benoemd en heeft besloten er een aantal op te lossen, moet u er voor zorgen dat de rest van de wereld dat te weten komt. Zoek dus de publiciteit op en benadruk de zaken die u bewust anders bent gaan doen. Als ik de tandarts zou zijn uit mijn voorbeeld, dan zou ik in mijn promotiebeleid voornamelijk aandacht geven aan de afwijkende openingstijden. Dat ik als tandarts mijn vak beheers mag als vanzelfsprekend worden beschouwd en ik hoef de mensen ook niet uit te leggen wat ik allemaal kan.

Kijkt u de komende tijd eens met deze gedachten in uw achterhoofd om u heen en probeer de gamechangers in uw omgeving te ontdekken. Hopelijk heb ik u een eerste aanzet gegeven en zullen zij u inspireren om zelf ook iets anders te gaan doen en daarmee heel succesvol te worden.