Wat niet moet
Weet u waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb? Dat is dat u als ondernemer wordt verteld dat u bepaalde zaken moet regelen of laten doen, terwijl dat eigenlijk niet zo is. De iets softere variant is dat u niet verteld wordt dat u overbodige zaken laat doen.
Misschien vraagt u zich meteen af waarom andere ondernemers dat dan doen, want dat is toch eigenlijk niet zo slim. Vaak komt het voort uit het blinde vertrouwen dat u heeft in uw accountant en uw accountant zich comfortabel voelt in hoe hij het altijd heeft gedaan. Mijn uitgangspunt is dat je zelf moet doen wat je zelf kunt (vraag desnoods hulp of uitleg) en achterwege laat wat niet moet. Enkele praktijkvoorbeelden:
Ik ga er vanuit dat u inmiddels uw administratie zelf voert in een boekhoudprogramma, of desnoods in excel. Mocht dat nog niet zo zijn, dan is dat stap één. Op verzoek stuur ik u één van mijn oudere columns over dit onderwerp. Wat ik vervolgens zie is dat u het invullen en inleveren van een btw-aangifte overlaat aan de accountant (of boekhouder). Dat kunt u echt heel goed zelf doen. De gegevens ervoor staan in de boekhouding die u voert en het invullen ervan is echt kinderlijk eenvoudig. Wat wel verstandig is, is om aan het eind van het jaar uw administratie te laten controleren en de jaarposten in de btw-aangifte samen met uw accountant te bepalen. Dat scheelt alvast 11 btw-aangiften.
En dan de jaarrekening van uw onderneming. Het is een grote misvatting dat u deze moet laten opstellen door een accountant. U mag dat prima zelf doen en vele van u hebben een boekhouder in dienst die dat heel goed zelf kan doen. Pas wanneer uw onderneming middelgroot is, heeft u een accountant nodig, maar ook alleen nog maar voor de wettelijke controle. Juist dat type onderneming maakt vaak zelf de jaarrekening.
Ik zal het u nog sterker vertellen. Vaak heeft u helemaal geen jaarrekening nodig en hoeft u deze dus ook niet te laten opstellen. Bent u een ondernemer in de inkomstenbelasting (dus als eenmanszaak of als vennootschap onder firma) dan hoeft u slechts een aangifte inkomstenbelasting op te stellen en in te leveren. Onderdeel van deze aangifte is een winstbijlage, waarin een balans en een winst-en-verliesrekening met een beperkte toelichting is opgenomen. De gegevens voor deze winstbijlage komen, u raadt het al, uit uw administratie. Ik stel overigens niet dat iedereen de perfecte aangifte even zelf maakt, maar u heeft zeker niet de dikke jaarrapporten nodig die u nu door uw accountant laat maken. Wellicht ontloopt u hiermee ook meteen het, ten behoeve van de planning van de accountant, aangevraagde uitstel voor het indienen van de belastingaangiften. Weet u dat dit ook de termijn verlengt die de Belastingdienst heeft om op uw aangifte terug te komen?
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op het voorgaande. Wat vaak geldt is dat de bank een jaarrekening van u verlangt, omdat u redelijk royaal bent gefinancierd. Bij kleine ondernemingen nemen banken veelal ook genoegen met een aangifte met winstbijlage. Dat moet u dus wel even nakijken of overleggen. Ook is het zo dat u wel enigszins moet weten wat u doet. Natuurlijk is het zo dat accountants deskundig zijn op het gebied van administraties, jaarrekeningen en aangiften. Wat ik probeer te zeggen is dat u daarvan gebruik moet maken voor de zaken die voor ú echt wat toevoegen en daarnaast alleen voor zaken waar u écht niet zonder kunt. Voor een goede aangifte of door uzelf opgestelde jaarcijfers heeft u wel een correcte administratie nodig. Misschien dat u daar wat meer energie in zou moeten steken (met behulp van een deskundige), zodat u daar elke maand plezier van heeft. Als u achterwege laat wat niet moet, dan heeft u daarvoor budgetruimte gemaakt.
Plaats een reactie