m5a

Kies voor een hoge bijtelling

Als u al heel lang mijn columns leest, zult u zich misschien herinneren dat ik al vaker heb geschreven over de hoogste bijtellingscategorie, die van 35%. 35%? Ja inderdaad, 35%.

Ik vind het tijd om nog maar eens over deze categorie te schrijven, omdat ik vaststel dat in de voortdurende gekte om auto’s aan te schaffen met 14%, 7%, of nog lagere bijtelling,  vergeten wordt dat 35% bijtelling heel aantrekkelijk kan zijn. De grote grap is namelijk, dat in de 35%-categorie de bijtelling gerekend wordt over de dagwaarde van de auto en niet over de aanschafwaarde. Deze regeling geldt voor auto’s die 15 jaar en ouder zijn. Dus na de jaarwisseling vallen de auto’s vanaf bouwjaar 2000 in deze categorie.

Nu hoor ik u bijna denken dat u niet in een “oude bak” wilt rijden. Als u inderdaad op voorhand iets heeft tegen een oude(re) auto, dan bent u nu klaar met lezen. Als u echter een iets vrijere geest heeft en niet heel gevoelig bent voor de laatste snufjes op autogebied of voor wat de buren er van denken, gaat u op zoek naar een in zeer goede staat verkerende auto uit eind jaren 90, die destijds totaal onhaalbaar voor u was. Deze auto’s zijn te vinden, al was het maar omdat er natuurlijk autohandelaren zijn die deze regeling wel goed kennen en goed onderhouden auto’s met een achterhaalbaar verleden in- en verkopen. Daarbij zijn de auto’s uit die tijd van veel moderne gemakken als airco en abs voorzien.

Stel dat u zo’n auto koopt voor € 8.000 en u valt in de 42% categorie voor de inkomstenbelasting, dan is de bijtelling 35% van € 8.000 = € 2.800 en de bijbehorende belastingdruk € 1.176. Dat is toch redelijk overzichtelijk? Een 14% auto van nieuw € 28.000 doet bijvoorbeeld al € 1.646, ook als u die voor een veel lager bedrag gebruikt heeft gekocht.

Nu draait het bij autokosten niet alleen om de bijtelling, dat weet ik ook. Ik heb (vooral eind vorig jaar) heel veel ondernemers gesproken die er heilig van overtuigd waren dat het  een buitenkansje was om een auto van € 75.000 te kopen omdat deze in 0% bijtelling viel. Yeah, right, zeg ik dan. Natuurlijk waren die auto’s nooit goedkoper dan vorig jaar (na verrekening van heel veel regelingen die niet altijd toepasbaar bleken), maar realiseert u zich dat de grootste kostenpost van het hebben van een nieuwe auto, de afschrijving is? Dat is natuurlijk de grootste besparing als u een oudere auto koopt en dat komt ook heel veel ondernemers niet slecht uit. Feitelijk kunt u de fiscus net zo goed voor een oude auto als aanschafexcuus naar de buren gebruiken, als voor een elektrische.

Omdat ik oude auto’s charmant vind, zou ik mezelf best in een 15 jaar oude auto zien rijden. Zoek maar een mooie Audi A6 of BMW 5 serie uit. Voorwaar geen straf om in te rijden. Ik vind dan dat zo’n auto er wel altijd spic en span moet bijstaan. Stel nou dat u een auto tegenkomt met wat cosmetisch werk. Er is niets op tegen om na aanschaf de auto een flinke opknapbeurt te geven, ten koste van de belastbare winst. En stel dat dat nou de dagwaarde niet verhoogt, dan verandert de bijtelling ook niet.

Wat ik samenvattend maar wil zeggen: er zijn meer manieren om fiscaal vriendelijk in een mooie auto te rijden. Er hoeft niet persé een stekker aan te zitten!