bulletin-board-3233653_1920

Stick to the plan

Ondernemen vanuit een passie, wie wil dat niet. Je zit vol nieuwe ideeën en je kunt niet wachten om die in de praktijk te brengen. Kansen te over en je wilt de boot niet missen. Je barst van energie om nieuwe markten te bestormen en nieuwe producten en diensten te introduceren. Dit soort energie hebben veel ondernemers in zich en ik vind dat prachtig. En eerlijk is eerlijk, het is nodig om zaken aan de rol te brengen en initiatieven te ontplooien.

Waarom dan toch zo’n kop boven dit artikel? De aanleiding is dat ik zie, dat dit type ondernemers in al hun enthousiasme vaak alleen maar vooruit kijkt en vergeet dat er ondertussen nog een organisatie gerund moet worden. Ben je daar het type niet voor, zorg dan dat één van je medewerkers (of desnoods iemand van buiten de organisatie) dat op zich neemt en neem zelf op dat vlak afstand.

Te vaak is er te weinig aandacht voor het functioneren van de organisatie zelf. En let wel: daar ligt de directe winst voor het oprapen. Winst die je vandaag nog kunt realiseren. Want wat wordt er toch vaak belachelijk slecht gewerkt. Die uitspraak is volledig voor mijn rekening en ik wil niemand beledigen. Want er wordt wel heel hard gewerkt, met alle goede bedoelingen, maar toch nog slecht, of op zijn minst kan het veel beter. Enkele voorbeelden ter illustratie:

  • Onvoldoende samenwerking en afstemming tussen de medewerkers/afdelingen
  • Uitvoering van taken op de automatische piloot, omdat we het altijd zo doen
  • Verouderde systemen, geen gebruik van moderne technieken
  • Geen duidelijke structuur
  • Slechte prioriteitstelling

Oftewel: we doen maar wat. De gevolgen laten zich raden. Een organisatie die niet optimaal draait laat winst en/of liquiditeit liggen, bijvoorbeeld doordat processen te lang duren, of maakt extra kosten door inefficiency of fouten.

Bij het type ondernemer dat ik in mijn inleiding heb geschetst, is zijn of haar gedrag vaak veroorzaker of op zijn minst versterker van dit probleem. Door voortdurend met nieuwe ideeën te komen en daar telkens alle aandacht voor op te eisen, wordt de medewerkers eenvoudigweg ontnomen dat zij hun werk goed kunnen doen. Daarbij kom je nooit toe aan het optimaliseren van de bestaande activiteiten, die bovendien meestal ook nog de kern van de onderneming zijn. Dus,  beste initiatiefrijke ondernemers: vergeet niet om ervoor te zorgen dat er zo goed mogelijk wordt gewerkt in de huidige organisatie en aan de huidige activiteiten. Vergeet niet dat daaruit de cashflow komt voor de nieuw initiatieven. Vandaar het “stick to the plan”, boven dit artikel. Mocht het plan er niet eens zijn, zorg daar dan eerst voor.

Tot slot nog één tip: doseer het ventileren van nieuwe ideeën en initiatieven binnen de organisatie. Vergeet niet dat de meeste medewerkers daar totaal niet op zitten te wachten, omdat ze nog aan uw vorige fantastische idee werken. Stop echter nooit met ontwikkelen, maar doe het op een goede en gedegen manier.