halen-en-brengen

Halers en brengers

Nog niet zo lang geleden schreef ik hier in een blog, dat u zich wat minder in uw onderneming moet opsluiten en zich wat meer bewust moet worden van de wereld buiten uw onderneming. Deze keer daag ik u uit om nog verder buiten uw comfortzone te treden. Deze keer gaan we zakelijk netwerken.

Voor velen van u de gewoonste zaak van de wereld en een natuurlijk onderdeel van het ondernemen. Misschien heb ik dan nog tips voor u, maar een groot deel van de ondernemers doet veel te weinig aan zakelijk netwerken en heel vaak wordt er helemaal niets aan gedaan. Ik kan me daar niets bij voorstellen. Blijkbaar is de wereld van uw bestaande klanten, leveranciers en bekenden interessant genoeg, maar ik denk dat u zichzelf en uw onderneming hiermee ernstig tekort doet. Want een goed zakelijk netwerk brengt u wat. Een zakelijk netwerk brengt u kennis, handel en gemak. Daarnaast kunt u er heel veel plezier uit halen. U zult mensen ontmoeten die iets voor u kunnen betekenen. Is het niet nu, dan wel op een later moment. U komt mede-ondernemers tegen, die met dezelfde onderwerpen worstelen als u. U komt adviseurs tegen die u eens even een vraag kunt stellen zonder dat meteen de meter gaat lopen

De keuze in zakelijke netwerken is groot. Zoek een club waar ook inhoudelijk een uitdaging in zit. Probeer te voorkomen dat zo’n club alleen maar gezellig is. Dit kan zitten in interessante bijeenkomsten of door kennisgroepen, die ook worden aangeboden. Zo zijn er ondernemersverenigingen, businessclubs, netwerkborrels, etc. etc. De beste manier om erachter te komen welke club bij u past, is door er heen te gaan met iemand die u al kent, zodat u als introducé eens rustig om u heen kunt kijken. Ook kunt u (via de website) contact leggen met het bestuur en dan zult u, als het goed is, als introducé van het bestuur kunnen komen. U moet echt van het idee af dat businessclubs alleen bevolkt worden door brallende mannen in donkerblauwe pakken.

Ga niet naar een businessclub met het idee dat u na één of twee avonden met nieuwe opdrachten naar huis gaat. Dan heeft u een verkeerde verwachting van netwerken. Netwerken is geen koude acquisitie en u hoeft u dus ook niet uit te sloven in het verkopen van uzelf of uw onderneming. Netwerken gaat over het leren kennen van mensen, om daardoor elkaar te kunnen helpen en te weten waar u bepaalde kennis of ervaringen zou kunnen halen. Dit gaat niet werken als u alleen uzelf loopt te verkopen.

In mijn opinie is netwerken namelijk alleen succesvol voor uzelf, als u zoveel mogelijk durft te brengen en niet teveel gefocust bent op het zoveel mogelijk halen. Stel uw netwerk open voor de mensen die u ontmoet. Wees serieus geïnteresseerd in een ander en probeer diegene ook te helpen. U hoeft dat dus niet zelf te doen, maar gaandeweg leert u mensen kennen die elkaar kunnen helpen. U bent dan diegene die actief moet worden door deze twee partijen bij elkaar te brengen. U maakt dan in één keer twee partijen blij en zij zullen niet vergeten dat u diegene was die dat heeft geregeld. Door op deze manier te brengen, wordt u een radertje in uw eigen netwerk, met als gevolg dat het ook voor uzelf gaat werken. Uw contacten zullen ook aan u denken als er zich bij hen iets voordoet waarvoor u de oplossing kunt bieden. Uiteindelijk wordt u dan dus zelf ook beter van veel geven. Laat de “voor wat hoort wat” gedachte los, want het geven en nemen zal echt bijna nooit in balans zijn.

Nu klinkt dit misschien allemaal heel berekenend en bedacht, maar u zult zien dat het vanzelf gaat als u er maar plezier in hebt en serieus geïnteresseerd bent. Vergeet ook niet dat u niet alleen bent in zo’n club, want de andere leden komen met dezelfde doelstelling en zullen dus ook in u geïnteresseerd zijn. Het kost alleen eerst wel wat moeite om uit die comfortzone te treden, maar iedereen is in staat om een brenger te zijn en geen haler. Laat het netwerk úw brenger zijn.